Automatikusan gázszámlát fizető gázórákról, az áramszámlát megterhelő elektromos autós tankolásról, magától mentőt hívó karambolos buszokról mesélt a Nokia Siemens Networks (NSN). Kérdés: nálunk mikor lesz ilyesmi?
A "dolgok internete", avagy az Internet of Things fogalmával még sokan nincsenek tisztában: az internetre kapcsolódó, emberi beavatkozás nélkül is adatokat szolgáltató, információkat cserélő okos eszközök mindeközben lassan elkezdenek beszivárogni mindennapjainkba. A Nokia Siemens Networks már öbb olyan projekten dolgozik, amelyek ilyen M2M (Machine to Machine) megoldásokon alapulnak. Bár világszerte egyre növekszik az igény a hazai szakemberek által fejlesztett szolgáltatásokra, Magyarországon egyelőre egyetlen közismert alkalmazási terület akad, és kevés a remény arra, hogy hamarosan tömegével érkezzenek a megrendelések.


Egy elektromos autó töltőállomása - és a rendszer, ami mögötte van

Emberi tényező egyenlő nulla Az internet hamarosan nem az embereké lesz. A kissé sarkos megállapítás számszerűleg igenis igaz: a Föld hat és félmilliárdos lakosságából 2010 végén alig több mint kétmilliárdan interneteztek, és ha ez a szám meg is duplázódhat tíz éven belül, ezt a webre kötött intelligens eszközök száma akkor is többszörösen meghaladja majd. A Forrester elemzése szerint 2020-ra több mint 15 milliárd okos eszköz kapcsolódik egymáshoz világszerte - ezek azonban önmagában még nem hasznosak, ami igazán fontos, az a sokféle felhasználási mód, valamint az ezeket működtető infrastruktúrák. Nézzünk pár példát, mire használható a "dolgok internete"!

Az NSN-nél futó fejlesztési projektek egyike az elektromos autók feltöltésével foglalkozik. A jelenlegi módszer még kidolgozatlan és sok esetben a szabályozást is nélkülözi. Ha például lenne egy elektromos autónk, amivel átmegyünk egy ismerősünkhöz, és nála töltenénk fel az akkumulátort, a számlát az ismerősünk kapná. Az NSN fejlesztése arra keres megoldást, hogyan azonosíthatná magát az autó tulajdonosa (illetve maga az autó) a töltőberendezés felé úgy, hogy a feltöltés után a fizetendő összeg akár automatikusan hozzáíródjon a havi áramszámlánkhoz.


Ezeket az okos mérőeszközöket valahol a világban már "élesben" is használják

Hasonlóképpen automatikus lehetne a közüzemi fogyasztás kezelése, amihez több M2M megoldás is kapcsolódhat. Egy kísérleti projektben például "okos" mérőeszközökre cserélik a háztartások áram-, gáz- és vízóráit, amelyek anélkül juttatják el a fogyasztási adatokat a közművállalatnak, hogy ehhez leolvasót kellene alkalmazni. A technológia azonban még ennél is nagyobb lehetőségeket tartogathat, hiszen az automatikusan és folyamatosan beérkező adatok alapján a közműszolgáltató tökéletesen tisztában lehet az aktuális igényekkel is - egy áramszolgáltató például egyes áramtermelő szolgáltatásokat ideiglenesen leállíthat egy "csendesebb" időszakban, és azonnal újraindíthatja ezeket, amikor az okos mérőeszközök növekvő igényt jeleznek.

Mi az a "dolgok internete"? [infografika]
Egyszerűbb hotspot-csatlakozást ígér a WiFi Szövetség
Néhány éven belül átveszik a hatalmat a mobil eszközök

Mikor lesz Budapest okos város? Bár az NSN kifejezetten azt emelte ki sajtóközleményében, hogy Budapest hamarosan szuperintelligens város lehet az M2M eszközök és az ezekre épülő technológiák segítségével, a kép sajnos sokkal árnyaltabb. Ahogy Ésik Róbert ügyvezető igazgató elmondta, a magyar kutatás-fejlesztési csapat fejlesztései világszerte hatalmas sikereket érnek el, itthon még nincs valós érdeklődés, és főképp nincs pénz az újszerű megoldások bevezetésére.

A szakember szerint például Kínában a világ harmadik autóbusz-gyártójával dolgoznak egy többszintű intelligens megoldás bevezetésén. A buszok helyzetét automatikusan követi a központi rendszer, amely folyamatos állapot-információkat kap az üzemanyagszinttől a műszaki jellemzőkig mindenről. Ezen felül még az utasok aktuális számát is méri a megoldás a buszokon és a megállókban is, és a rendszer emberi beavatkozás nélkül új buszok elindítását kezdeményezheti akkor, ha a beérkező adatok ezt kívánják.

Az automatikus útdíjfizető megoldás irányítópultja: megmutatja, mikor és merre jártunk

A kínai mellett finn, francia, német és megannyi egyéb ország futó vagy tervezett projektjeiről hangzottak el információk, magyar viszonylatban viszont szinte üres a paletta. Egyedül a BKV Futár projektje árválkodott a hazai fronton: ez egyrészt automatikus járatkövetést tesz lehetővé, de akár a jelzőlámpák szabályozására is használható, amelyek egy okos eszközzel ellátott busz érzékelésekor hosszabban kitarthatják a zöld jelzést, vagy rövidebb ideig tarthatják a pirosat. A jelenleg is futó projekt második fázisában az eszközök segítségével az utastájékoztatástól a jegykezelésig több további funkció is automatikussá válik.

Fintor András üzletfejlesztési vezető szerint több ajánlat fekszik hazai közművek és nagyvállalatok döntéshozóinak asztalán, ám a magyar csodára a megrendelési hajlandóság (és fizetőképesség) híján még várni kell. Annak ellenére, hogy a legtöbben felismerik az új megoldások megtérülési mutatóit, a bevezetéshez szükséges összegeket egyelőre nem merik (vagy nem tudják) kifizetni.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.